Debat

SF før forhandlinger: Vi tager idéen om roadpricing med til bordet

I de kommende infrastrukturforhandlinger vil SF tage idéen om roadpricing med til bordet. Eldrup-kommissionens forslag om trængselsafgifter kan tjene som det første skridt på vejen, skriver Anne Valentina Berthelsen (SF). 

Eldrup-kommissionens forslag om roadpricing er helt igennem logisk for de større byer, skriver transportordfører Anne Valentina Berthelsen (SF). 
Eldrup-kommissionens forslag om roadpricing er helt igennem logisk for de større byer, skriver transportordfører Anne Valentina Berthelsen (SF). Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix
Anne Valentina Berthelsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Eldrup-kommissionens forslag var ikke mange timer gammelt, før jeg noget forundret kunne læse i Børsen, at Københavns overborgmester, Lars Weiss (S), hældte idéerne om roadpricing – de såkaldte miljøzoner – ned af brættet.

Jeg er forundret over, hvordan en mand, for hvem københavnernes ve og vel burde være førsteprioritet, så hurtigt og hårdnakket gik imod et forslag, som vil forbedre københavnernes sundhed og trivsel.

Temadebat

Skal vi have en trængselsafgift i hovedstaden?
Borgmestre, forskere og støttepartier til regeringen kræver en trængselsafgift i hovedstaden, hvilket regeringen har afvist.

Debatten er blusset op, efter at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler – også kendt som Eldrup-kommissionen – foreslog, at bilister, der kører i Københavns og Frederiksbergs miljøzoner, skal betale en afgift.

Det er ikke første gang, at kørselsafgifter i udvalgte områder giver debat. S-R-SF-regeringen måtte i 2012 efter massiv modstand skrinlægge planerne om en betalingsring omkring København.

Men den gamle betalingsring og den nye trængselsafgift tåler ifølge Eldrup-kommissionen ikke sammenligning, fordi det nye forslag adskiller sig gennem "potentielle fordele" i forhold til samfundsøkonomi, trafikale effekter, trængselsgevinster og miljøgevinster.

Altinget giver i en temadebat ordet til forskere, interessenter og politikere, som vil debattere, hvorvidt de vil have en trængselsafgift i hovedstaden, og hvordan de vil sikre, at afgiften bekæmper trængsel uden at forværre mobiliteten.

Her er deltagerne:

  • Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Daria Rivin, rådgiver indenfor klima og transport, Rådet for Grøn Omstilling
  • Erik Hjulmand, formand, Cyklistforbundet i København
  • Hans Toft (K), borgmester, Gentofte Kommune 
  • Kristian Pihl Lorentzen (V), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Lars Weiss (S), overborgmester, Københavns Kommune
  • Otto Anker Nielsen, medlem af Eldrup-kommissionen og professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet
  • Peter Lanng Nielsen, formand, DI Hovedstaden 
  • Rasmus Vestergaard Madsen (EL), transportordfører og medlem af Folketinget
  • Raymond Johansen, borgmester, Oslo Kommune
  • Simon Aggesen (K), borgmester, Frederiksberg Kommune 
  • Susanne Krawack, seniorkonsulent indenfor transport og mobilitet, Concito
  • Thomas Møller Thomsen, direktør, FDM

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

En moderat og logisk løsning
Eldrup-kommissionens forslag handler helt kort om at skabe en række miljøzoner i København og på Frederiksberg, hvor bilister betaler en relativt lav afgift for at få adgang.

I min verden et moderat forslag, som alle, der ønsker renere luft, mindre støj og bedre trafikal tilgængelighed i Hovedstaden, burde kunne tilslutte sig. En løsning, der også vil give god mening i Aarhus og Odense.

Undersøgelserne, der bekræfter, at danskernes sundhed og trivsel påvirkes enormt negativt af konsekvenserne ved forurening og støj, står nærmest lige så meget i kø, som københavnerne sidder deri i myldretiden.

På trods af kapacitetsudvidelser af hovedstadens vejnet er der stadig mere trængsel, der udover frustration over forsinkelse også udfordrer sikkerheden i trafikken.

Bilfri søndag 
Da regeringen forleden fremlagde dens knap så grønne infrastrukturplan, var der faktisk et grønt forslag imellem, der gjorde mig glad:

Muligheden for, at de største byer fremover vil kunne spærre af for bilerne om søndagen. Det er virkelig et forslag, som jeg håber, at lokalpolitikerne vil benytte sig af.

Jeg tror, at mange vil opdage, hvor nemt det i de største byer er at benytte sig af den kollektive trafik, som vi skal gøre mere attraktiv. Hvor dejligt det er at tage sig en rask cykeltur i stedet for at tage bilen. En tur, som vi også skal gøre mere attraktiv.

Vi siger ja til roadpricing
Det er interessant, at regeringens mest progressive forslag nærmest er en anakronisme til 70'ernes bilfrie søndage.

Apropos anakronismer, så føltes Københavns overborgmester og hans partikammerats, transportminister Benny Engelbrechts (S), kolde afvaskning af forslaget om roadpricing virkelig også som at træde tilbage i dansk politik omkring 2012, hvor man skrinlagde den navnkundige "betalingsring".

Det er åbenbart ikke helt gået op for Socialdemokratiet, at vi sidenhen har forpligtet os til at nå 70 procent CO2-reduktion i 2030. Og at kapacitetsudvidelser på vejnettet i den tid kun har betydet flere biler – og dermed mere forurening, mere støj og mere trængsel.

I de kommende forhandlinger vil SF derfor tage idéen om roadpricing med til bordet. Eldrup-kommissionens miljøzoner kan tjene som det første skridt på vejen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Weiss

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune
økonom (Københavns Uni.), kommunikation (Journalisthøjskolen i Århus)

0:000:00