Støttepartier afviser ny motorvej over Limfjorden: Det "ser meget dyrt ud”

Samfundets afkast af en investering i en milliarddyr ny Limfjordsforbindelse er begrænset, og projektet bør droppes, mener regeringens støttepartier. Forbindelsen giver overskud, selvom det er i den lave ende, forsvarer transportministeren, der også vægter projektets betydning for regionen. "Nordjyderne har ventet i mange årtier," siger han. 

Den foreslåede tredje Limfjordsforbindelse går over øen Egholm vest for Aalborg. 
Den foreslåede tredje Limfjordsforbindelse går over øen Egholm vest for Aalborg. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Med en anlægspris på syv milliarder kroner topper den tredje Limfjordsforbindelse suverænt listen over projekter i regeringens infrastrukturudspil målt på investeringens størrelse.

Men når samme liste i stedet rangeres efter samfundsøkonomisk rentabilitet, synker motorvejsforbindelsen over fjorden helt til bunds.

Den lave rentabilitet betyder, at projektet ligger helt nede på minimumsgrænsen for, om det ud fra et rent økonomisk udgangspunkt giver mening at realisere.

Det vurderer professor i transportøkonomi Mogens Fosgerau.

”Det ligger lige på grænsen til, at man vil sige, at det giver underskud. Det er et projekt, som er helt nede på grænsen for, hvad man kan finde på at gennemføre. Hvis det var et vejprojekt tættere på København, havde det ikke haft en levende chance for at blive vedtaget,” siger han.

Nej tak fra støttepartierne
Det relativt begrænsede afkast af investeringen er et medvirkende argument for, at projektet bør droppes i dets nuværende form, lyder det fra regeringens tre støttepartier. 

"Det er hele vejen igennem et dårlig forslag. Dels fordi der er dårlig samfundsøkonomi i det, men også fordi det kun aflaster en lille del af den trafik, der er," siger Enhedslistens transportordfører Rasmus Vestergaard Madsen.

Han er primært bekymret for at ødelægge miljøet på øen Egholm, som motorvejen vil løbe over, men også for støjgener og konsekvenser for drikkevandskvaliteten for de borgere, der bor nær projektet. Det lave samfundsøkonomiske afkast lægger blot til hans negative syn på projektet.

"Selv hvis man var motorvejsfanatiker, virker det håbløst at lave et projekt, som alligevel ikke løser den udfordring, der er med trafikken," siger han.

Heller ikke Radikale Venstres transportordfører, Rasmus Helveg Petersen, mener, at projektet bør gennemføres, som det ser ud nu.

”Vi skal have en tredje limfjordsforbindelse, men den skitserede løsning ser meget dyr ud,” siger han.

Hvilken anden model for en forbindelse, forestiller du dig i stedet?

”Man hører jo lokale kræfter, der taler meget varmt om et tredje tunnelrør i stedet,” siger han og afviser at uddybe yderligere på grund af de verserende forhandlinger.  

SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, er også modstander af projektet, men det er ikke primært samfundsøkonomien, der afskrækker hende. Hun frygter, at vejen vil smadre naturen på Egholm. 

“Jeg forholder mig egentlig relativt afkølet i forhold til begrebet samfundsøkonomisk forrentning. Men det er en lille smule morsomt, at der er dårlig samfundsøkonomi i det, når det typisk er det argument, som de borgerlige og Socialdemokratiet hiver frem. Det holder bare ikke her,” siger Anne Valentina Berthelsen. 

Hun mener ligesom Radikale Venstre, at man bør overveje muligheden for at udvide den eksisterende tunnelforbindelse.

"Man kunne måske få noget, der både var billigere og mere trafikaflastende, hvis vi undersøgte muligheden for et tredje rør i tunellen i stedet,” siger hun. 

Læs også

Engelbrecht: Forbindelsen giver mening
Afhængigt af, om man regner med en traditionel CO2-pris på 300 kroner per ton eller følger Klimarådets anbefaling om en pris på 1.500 kroner tonnet, giver den tredje Limfjordsforbindelsen til syv milliarder kroner et samfundsøkonomisk afkast på mellem 498 og 580 millioner kroner.

Det svarer til en intern rente på blot 3,5 procent, og det er den dårligste rente af alle anlægsprojekterne i det nye udspil Danmark Fremad.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) holder dog fast i, at Limfjordsforbindelsen er et meningsfuldt projekt, selvom den ikke scorer højt på den økonomiske rentabilitet.

”Det er klart, at projekter, som har et regionalt udviklingssigte godt kan have en lavere forrentning, end projekter som primært har et trængselsforebyggende element. Vi skeler selvfølgelig til, at der skal være en balance mellem land og by,” siger Benny Engelbrecht.

Hvorfor skal projektet gennemføres, når samfundsøkonomien ikke er bedre?

”Så dårlig er samfundsøkonomien ikke. Den giver stadigvæk mening, selvom det er i den lave ende. Derfor er det noget, som samlet set vil bidrage og også aflaster den trængsel, som man ikke skal have befundet sig mange nanosekunder i Nordjylland for at kunne bevidne eksisterer.”

”Nordjyderne har ventet i mange årtier”
Hvorfor skal resten af landets skatteydere betale for regional udvikling af Nordjylland?

”Vi skal skabe sammenhæng i hele landet. Det er ikke sådan, at Danmark stopper ved Limfjorden. Der er trængsel på de nordjyske motorveje især omkring Limfjorden på samme måde, som der er på en række af de københavnske forbindelser og motorvejen ved Odense. Det er et af de erklærede mål i planen at nedbringe trængsel på vejene,” siger Benny Engelbrecht.

Skal vi bare være parate til at betale, hvad det koster, selvom det nogle steder er rigtig dyrt at gøre noget ved trængslen?  

”Der er ingen tvivl om, at det at lave en fast forbindelse over Limfjorden er dyrt. Det må man bare sande. Det er et af de dyre projekter i planen. Men nordjyderne har ventet i mange årtier på en afklaring af det her, og hvis man spørger det nordjyske erhvervsliv, er det ikke sådan, at de synes, at det er en dårlig idé at få en bedre fremkommelighed,” siger han.

Den tredje Limfjordsforbindelse

Idéen om en tredje Limfjordsbindelse har været på tegnebrættet siden 1973, men den blev først gennemført en VVM-redegørelse af projektet i 2011.

De nuværende planer om en linjeføring over øen Egholm blev besluttet af et politisk flertal i 2014.

Projektet omfatter anlæg af en 20 kilometer lang fire-sporet motorvej mellem Nordjyske Motorvej og Hirtshalsmotorvejen nord for Limfjorden. Linjen går fra det vestlige Aalborg gennem en tunnel, over øen Egholm og over en lavbro, inden den føres videre nord for byen.

2018 tilbød Aalborg Kommune at yde medfinansiering på i alt 600 millioner kroner til projektet, og året efter blev forbindelsen en del af den forrige VLAK-regerings infrastrukturplan.

Intet nyt fænomen 
Hvis politikerne udelukkende ønskede at optimere størrelsen på den samlede samfundskage, kunne de blot sortere listen over potentielle infrastrukturprojekter efter deres afkast per samfundskrone. Men det har regeringen ikke valgt, forklarer Mogens Fosgerau. 

”Når man fraviger det, må det være udtryk for, at der er andre ting, der er vigtigere. Det kan være, at man synes, at det er vigtigt, at de får nogle gaver i Aalborg, eller at det er vigtigere at støtte økonomien i Nordjylland end at få mest muligt ud af sin investering,” siger Mogens Fosgerau.

Der er dog ikke noget nyt i, at politikerne prioriterer sådan, forklarer han.

”Sådan har det altid været. Grænsen for, hvornår man politisk synes, at det er godt nok, er lavere, når man bevæger sig væk fra København. Der er en systematisk skævvridning, hvor man bruger flere penge på projekter med mindre samfundsøkonomisk afkast i provinsen end i nærheden af hovedstaden,” siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anne Valentina Berthelsen

MF (SF)

Benny Engelbrecht

MF (S)
folkeskole (Kildevældsskolen 1986)

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

0:000:00