Transportens OK20 indledt med fælles krav til Folketinget: Giv os mindsteløn nu

OK20: Både Dansk Industri og 3F Transport, der netop har indledt forhandlinger om en ny overenskomst, opfordrer Folketingets partier til at bakke op om regeringens forslag til lovbestemt mindsteløn i transportsektoren. 

"Det havde selvfølgelig været rart, hvis det hele var på plads nu," siger DI-direktør Lars Sandahl Sørensen
"Det havde selvfølgelig været rart, hvis det hele var på plads nu," siger DI-direktør Lars Sandahl SørensenFoto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

De kommende uger og måneder bliver et langt tovtrækkeri for forhandlingspartnerne i Dansk Industri (DI) og 3F Transport, når de sammen skal finde til enighed om en ny overenskomst for omkring 105.000 lagerarbejdere og chauffører i transportsektoren.

Men inden tirsdagens forhandlingsmøde, hvor parterne satte sig sammen for første gang, var de alligevel enige om én ting.

Folketingets partier skal skynde sig at bakke op om beskæftigelsesminister Peter Hummelgaards (S) lovforslag om en lovbestemt mindsteløn på transportområdet, der bygger på en anbefaling fra netop arbejdsmarkedets parter. 

"De anbefalinger har vi selvfølgelig klare forventninger om, at et bredt flertal i Folketinget vil bakke op om, når arbejdsmarkedets parter i fællesskab har fundet løsningen," sagde DI-direktør Lars Sandahl Sørensen. 

Fakta
  • Ud over industrien udgør transportområdet den vigtigste branche i de private overenskomstforhandlinger, fordi det sætter niveauet for det såkaldte normallønsområde. 
  • Industrien skaber spydspidsforliget på minimallønsområdet, hvor store dele af lønnen fortsat forhandles decentralt ude på de enkelte virksomheder, mens det er transporten, som skaber gennembruddet og lægger niveauet for den del af arbejdsmarkedet, hvor løn- og arbejdsvilkår er fastlagt centralt i hovedoverenskomsten.

Værn mod social dumping
Anbefalingerne til en mindstelønsordning kommer fra Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation og har til formål at forhindre, at udenlandske chauffører kører lastbil i Danmark på løn- og arbejdsvilkår langt under danske standarder. 

Ordningen vil betyde, at vognmænd skal følge niveauet i den mest repræsentative overenskomst på området for at få lov at køre i Danmark.

I praksis vil det betyde, at 3F Transports overenskomster, som tilsammen dækker 87 procent af transportbranchen, også vil gælde udenlandske chauffører på danske veje.

Anbefalingerne blev til efter opfordring fra den daværende VLAK-regering, efter at det forrige år kom frem, at filippinske chauffører arbejdede og boede under slavelignende vilkår i Padborg.

"Jeg har ingen forventning om, at når et enigt Folketing beder os om at få løst den sag, der var for et års tid siden i Padborg, at de så ikke laver en politisk aftale om det," sagde 3F Industris chefforhandler, Jan Villadsen, inden tirsdagens sættemøde. 

Nervøse for 3F-monopol
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard er trods et bredt politisk ønske om at sætte ind over for så ekstreme tilfælde af social dumping, som det var tilfældet i Padborg-sagen, endnu ikke lykkedes med at finde et politisk flertal for lovforslaget. 

Både Radikale, Venstre og Dansk Folkeparti er bange for, at forslaget i praksis vil betyde, at 3F reelt får monopolstatus som fagforening for transportens folk. 

Læs også

Den bekymring deler imidlertid hverken Dansk Industri eller 3F. 

"Det havde selvfølgelig været rart, hvis det hele var på plads nu. Men vi har en positiv forventning om, at de forslag, der ligger på bordet, får den rigtige politiske opbakning," sagde Lars Sandahl Sørensen tirsdag.

Ved den seneste overenskomstfornyelse i 2017 stemte 60 procent af 3F's medlemmer imod det resultat, som deres egne fagbosser havde anbefalet.

Modstanden skyldtes utilfredshed med manglende resultater på social dumping og var størst på byggeriets område, hvor 77 procent stemte nej, og i transportbranchen, hvor 63 procent stemte nej.

Transportområdet tilskrives derfor en nøglerolle ved årets forhandlinger, fordi opbakning til det samlede resultat herfra vil minimere risikoen for storkonflikt.

Både DI og 3F Transport afviser dog, at de verserende politiske forhandlinger i Beskæftigelsesministeriet kan blive en stopklods for overenskomstforhandlingerne. 

"Det får ikke for mig at se overenskomstmæssige konsekvenser," sagde Jan Villadsen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jan Villadsen

Gruppeformand, Transportgruppen, 3F
(martec søfartsskole)

Lars Sandahl Sørensen

Adm. direktør, Dansk Industri, næstformand, PensionDanmark

0:000:00