Fyret chauffør afslører arbejdsforhold hos Nemlig.com-ejer: "Min kollega gik glip af sit barns fødsel, fordi han ikke kunne få fri"

I august blev Roshan Ahmadzai fyret som vognmand hos Intervare A/S, efter han igennem længere tid havde forsøgt at forhandle sig til bedre vilkår for sig selv og sine kolleger. Nu står han frem og fortæller om en virksomhed, hvor chauffører presses til at gå syge på arbejde for at undgå bøder, og ofte må jonglere to job for at få hverdagen til at løbe rundt. 

"Jeg var glad for mit arbejde. Men virksomheden udnyttede os," siger Roshan Ahmaizad. 
"Jeg var glad for mit arbejde. Men virksomheden udnyttede os," siger Roshan Ahmaizad. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Søren Dahl

Arbejdsdage på mellem 12 og 14 timer uden pauser og en trussel om store bøder hængende over hovedet, hvis han skulle blive syg. 

Roshan Ahmadzai havde et arbejdsliv, der kunne tage pusten fra de fleste, når han som chauffør og vognmand for Intervare A/S skulle bringe varer ud for leveringsfirmaet, der også ejer Nemlig.com. 

Intervare har i de sidste 20 år stået for at levere varer til syge og ældre borgere i Københavns Kommune.

På det seneste er virksomheden dog havnet i en voldsom strid med kommunen, der hævder, at virksomheden underbetaler de selvstændige vognmænd, der bringer dagligvarer til dørtrinnet hos borgere, der har brug for hjælp. 

Intervare har kategorisk afvist alle anklager om underbetaling, ligesom virksomhedens kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, tidligere har sagt, at anklagerne mod Intervare bunder i politisk modvilje og ikke fakta. 

Nu står Roshan Ahmadzai frem og fortæller vognmændenes version af historien. Han har kørt som vognmand for Intervare i de sidste tre år og har fungeret som talsmand for de i alt 22 Intervare-chauffører, indtil han for godt en måned siden blev fyret.

Han mener, at der er store problemer med den måde, som Intervare A/S behandler sine chauffører på. 

"Det var på mange måder et rigtig godt job, men der er ingen tvivl om, at Intervare udnyttede os," siger Roshan Ahmadzai til Altinget. 

Ifølge Roshan Ahmadzai er hele Intervares model, hvor chaufførerne bliver tilknyttet som selvstændige underleverandører med til at skabe en ekstremt ufordelagtig situation for de enkelte chauffører.

Fordi de er selvstændige og ikke lønmodtagere, får vognmændene udelukkende betaling for det antal leverancer, de laver. 

Bliver de syge eller skal have dækket en vagt, er det deres eget ansvar at hyre og aflønne en afløser.

"Det er helt umuligt med den betaling, som vi får nu. Folk kan dårligt nok få deres egen økonomi til at løbe rundt, så jeg ved ikke, hvordan vi også skulle kunne betale for en afløser," siger Roshan Ahmaizad. 

Som Altinget tidligere har afdækket, risikerer chaufførerne bøder på op til 8.000 kroner, hvis de udebliver fra en vagt på grund af eksempelvis sygdom.

En praksis, som Intervare hævder har været suspenderet siden marts. Bøderne fremgik dog stadig af virksomhedens kontrakter frem til juni måned. 

"Det presser folk til at møde ind på arbejde, selvom de er syge. Jeg har en kollega, der er gået glip af sit barns fødsel, fordi han ikke kunne få fri. Det er en rigtig skidt måde at gøre tingene på," siger Roshan Ahmadzai. 

Altinget har forelagt Intervare A/S Roshan Ahmadzais kritik. Du kan læse hele virksomhedens svar i faktaboksen til højre. 

Fakta: Her er vores spørgsmål til Intervare og svaret fra virksomheden

Altinget har spurgt Intervare A/S om en kommentar til Roshan Ahmaizads beskrivelser af arbejdsgange, metoder og vilkår i virksomheden.

Derudover har vi spurgt virksomheden, om det er korrekt, at virksomhedens vognmænd ikke kan få fri til eksempelvis vigtige familiebegivenheder, medmindre de selv kan aflønne og finde afløsere til deres vagt.

Samtidig har Altinget spurgt Intervare, om det er korrekt, at vognmænd er blevet opsagt, hvis de har indledt dialog om forbedrede betalings- og arbejdsvilkår.

Intervares kommercielle direktør Mikkel Pilemand svarer følgende i et mailsvar til Altinget:

”Intervare A/S anvender transportvirksomheder til distribution af de dagligvarer, som vi pakker til borgerne. Vi har derfor en løbende dialog med hver enkelt transportvirksomhed om det daglige samarbejde, som naturligvis er forskellig fra transportvirksomhed til transportvirksomhed bl.a. pga. de enkelte transportvirksomheders størrelse.” 

”Intervare kommenterer aldrig på konkrete samarbejdsaftaler eller årsagen til at disse ophører. Men generelt kan vi sige, at hvis den enkelte transportvirksomhed ikke lever op til de aftaler, der er indgået, herunder fx udebliver eller ikke leverer en acceptabel service ud mod kunderne, så ophører samarbejdet. Forud for dette er der meget ofte et forløb, hvor der gives både mundtlige og skriftlige advarsler til den pågældende transportvirksomhed, inden samarbejdet ophæves.”

”Intervare har gennem 20 år haft og har fortsat et godt og tillidsfuldt samarbejde med en række af landets kommuner. I alle årene har Intervare anvendt transportvirksomheder til distribution af de dagligvarer, som vi pakker til borgerne. Ingen kommuner – heller ikke Københavns Kommune - har anfægtet dette gennem årene. En lang række kommuner, hvoraf flere har været bistået af uvildige revisionsfirmaer, har allerede afsluttet deres omfattende gennemgang af Intervare med den konklusion, at Intervare til fulde opfylder de sociale klausuler, og det er vi sikre på, også vil være tilfældet, når der falder en endelig afgørelse i sagen med Københavns Kommune. Derudover har vi ingen kommentarer i forhold til de enkelte kundeforhold.”

”Fakta er, at de transportvirksomheder, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden til at dække vognmandens løn ved den gennemsnitlige arbejdsuge på maksimum 45 timer, hvorfor de er sikret en god betaling for det stykke arbejde, de udfører. En betaling, der i øvrigt er højere, end hvis de havde været ansat som chauffører og aflønnet efter overenskomst. Men det er klart, at hvis vognmanden i kortere eller længere periode vælger at lade sig afløse, så er der færre penge til vognmanden selv.”

”Den enkelte transportvirksomhed planlægger selv sin rute. Visiterede borgere i en given kommune får leveret samme ugedag. Derfor er der meget kort afstand mellem leveringerne, og man kan nå mange leveringer per dag. Denne model er gennemprøvet og opbygget gennem 20 år.”

”Intervare har data, der viser henholdsvis, hvornår første og sidste levering er foretaget. For de første 3 måneder af 2021 viser data et gennemsnitligt tidsforbrug på 6,57 timer pr. rute I Københavns Kommune. Hertil kommer tid til på- og aflæsning, tankning og transport til første levering. Denne tid udgør ca. 2 timer i gennemsnit pr. dag. Således ligger den faktuelle arbejdstid på ca. 9 timer pr. dag.”

”Der pågår pt et arbejde med at opdatere samarbejdsaftalerne med transportvirksomhederne, der samarbejder med Intervare. Vi forventer at dette arbejde vil være færdigt i oktober.”

Arbejdsuge på 59 timer 

"Vi havde et virkelig godt forhold til mange af de borgere, vi kørte ud til. Vi talte med dem om løst og fast, hørte om deres problemer, og de sygdomme, de døjede med,"

Roshan Ahmadzai, tidligere Intervare-chauffør

Ifølge Roshan Ahmadzai var han en af de vognmænd, der forhandlede sig til den højeste pris per leverance hos Intervare. 

Alligevel måtte han ofte arbejde for et andet leveringsfirma om aftenen for at dække sine egne udgifter og løn til den afløser, der skulle passe hans rute, hvis han blev syg. 

"Jeg kender nærmest ikke nogen derude, der ikke havde to job. Sådan var det bare," siger Roshan Ahmadzai. 

Altinget har set en opgørelse over Roshan Ahmadzais arbejdstid. Her fremgår det, at han i gennemsnit arbejdede 238 timer om måneden, eller næsten 60 timer om ugen, på alle ugens dage.

Han skulle selv betale alle udgifter til sin varevogn, herunder reparationer, benzin, forsikringer og lån.

Derudover skulle han selv betale for arbejdstøj og telefon samt leje af en lånebil, hvis hans egen varevogn gik i stykker. Der var intet tillæg, hvis han arbejdede i weekenden eller på helligdage. 

"Jeg var ikke fattig, men jeg arbejdede også hele tiden. Jeg havde ondt i knæ, skuldre, stort set hele min krop, men jeg blev bare nødt til at knokle videre. Ellers løb det ikke rundt," siger Roshan Ahmadzai. 

"Og mange af mine kolleger havde forhandlet sig til en langt dårligere pris end mig. Så de har haft meget sværere ved at klare den," tilføjer han.

Ifølge en opgørelse fra Københavns Kommunes kontrolenhed mod social dumping er Roshan Ahmadzai og hans kolleger blevet underbetalt med i gennemsnit 11.000 kroner om måneder i forhold til den gældende overenskomst på området. 

Fakta: Københavns Kommune uenige med leveringsfirma om chauffør-lønninger

Københavns Kommune og Intervare A/S har i flere måneder ligget i voldsom strid omkring løn- og arbejdsforhold for virksomhedens chauffører.

Ifølge Københavns Kommune har Intervare i otte tilfælde underbetalt sine chauffører med i alt 284.000 kroner over en periode på tre måneder. Penge som chaufførerne, ifølge kommunen, endnu ikke har fået udbetalt. 

Samtidig vurderer kommunen, at Intervare A/S bryder kommunens arbejdsklausul ved ikke at tilbyde chaufførerne en løn, der svarer til overenskomst-niveauet for dagligvare-chauffører.

Derudover er Intervares chauffører ifølge Københavns Kommune gået syge på arbejde i flere tilfælde, fordi de ellers frygter bøder fra virksomheden. 

Intervare har kategorisk afvist alle anklager om underbetaling. Samtidig mener virksomheden ikke, at de chauffører, der bringer varer ud for Københavns Kommune er omfattet af kommunens arbejdsklausul, da de er tilknyttet som selvstændige vognmænd og ikke er ansat i et traditionelt lønmodtager-forhold. 

Dette er Københavns Kommune dog uenige i.

Derfor har kommunen givet Intervare en frist til 3. september til at indlevere dokumentation for chaufførernes lønforhold over de sidste tre år, og betale chaufførerne det beløb, som de ifølge kommunen skylder dem. Ellers truer kommunen med i sidste ende at ophæve kontrakten. 
 

"Gav mening til hverdagen" 

På trods af de mange udfordringer ved jobbet som Intervare-chauffør, understreger Roshan Ahmadzai, at han og hans kolleger på mange punkter var glade for arbejdet med at bringe varer ud til ældre og syge borgere. 

"Vi havde et virkelig godt forhold til mange af de borgere, vi kørte ud til. Vi talte med dem om løst og fast, hørte om deres problemer, og de sygdomme, de døjede med," forklarer Roshan Ahmadzai. 

"For nogle af dem var vi måske de eneste, de så i løbet af en hel dag. Jeg så ikke mig selv som deres chauffør, men som en, de havde et nært forhold til og kunne snakke med. Det gav rigtig meget mening til hverdagen. Det var nok også derfor, vi fandt os i jobbet, selvom vilkårene var dårlige," fortæller Roshan Ahmadzai. 

 

Roshan Ahmaizad var talsmand i alt 22 selvstændige chauffører i Intervare A/S, indtil han blev fyret i august. 
Roshan Ahmaizad var talsmand i alt 22 selvstændige chauffører i Intervare A/S, indtil han blev fyret i august.  Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget

Ekspert: "Vi nærmer os det absurde"

Som Altinget tidligere har beskrevet, har Intervare A/S fået hård kritik for vilkårene i den kontrakt, som virksomheden kræver, at de selvstændige vognmand skriver under. 

Peter Breum, advokat med speciale i ansættelsesret, har kaldt kontrakten for så urimelig, at den "med al sandsynlighed" ville blive kendt ugyldig i henhold til dansk aftaleret. 

"Der er så mange kritisable forhold, at det kan være svært at vide, hvor man skal starte," har Peter Breum tidligere sagt til Altinget. 

Udover de bøder på op til 100.000 kroner, som chaufførerne risikerer, hvis Intervare ophæver deres kontrakt, hæfter advokaten sig også ved en række andre detaljer. Heriblandt at Intervare stiller krav om, at chaufførerne skal lægge ud for varer til Intervares kunder, ligesom virksomheden har stillet krav til, at chaufførerne skal være nybarberede.

{{quote::R}}

“Vi er nede i eksempler, der nærmer sig det absurde. Der er tale om en kontrakt, der er urimelig på stort set alle punkter, og som repræsenterer et ekstremt skævt magtforhold mellem chaufførerne, og Intervare," siger Peter Breum.

Intervare har oplyst til Altinget, at "uhensigtmæssige formuleringer" såsom kravet om at møde nybarberet på arbejde vil blive skrevet ud af fremtidige kontrakter. 

"Mine kolleger kender ikke til den danske model"

Et åbent spørgsmål er, hvorfor Roshan Ahmadzai og de andre Intervare-chauffører har fundet sig i de kritisable vilkår i kontrakten. 

Ifølge Roshan Ahmadzai spekulerer Intervare bevidst i at ansætte udenlandske chauffører, der ikke kender til den danske arbejdsmarkedsmodel og vilkårene for lønmodtagere i Danmark. 

"De fleste af mine kolleger har fået stukket en kontrakt i hånden klokken fem om morgenen og fået at vide: "Du skal bare skrive under her". Det gjorde jeg også selv," forklarer Roshan Ahmadzai. 

"En del er for eksempel syriske flygtninge. De kender altså ikke meget til danske fagforeninger eller overenskomster, og det udnytter Intervare," mener Roshan Ahmadzai. 

Har I nogensinde forsøgt at tale med Intervare om en fælles forbedring af jeres betaling og arbejdsvilkår? 

"Ja. Flere gange. Men hver gang ender det med, at dem, der taler højest, får opsagt deres kontrakt. Det skaber frygt hos de andre, og så er der ikke nogen, der tør sige noget," bemærker Roshan Ahmadzai. 

Blev fyret for at "larme" 

Tilbage i marts kom der massivt fokus på løn- og arbejdsforhold for chauffører i Intervares datterselskab Nemlig.com, der leverer varer til private. 

Nemlig.com-chaufførerne kører fra det samme lager i Brøndby, som Roshan Ahmadzai og hans kolleger bruger. Derfor kom der kort tid efter også spot på Intervare-chaufførernes vilkår, som Københavns Kommune indledte en undersøgelse af. 

På det tidspunkt blev Roshan Ahmadzai valgt til uofficiel talsmand for chaufførerne. Da chaufførerne ikke var traditionelt ansatte, havde de ikke mulighed for at vælge en tillidsmand som på andre arbejdspladser.

Ifølge ham var der i flere måneder en god dialog mellem Intervare og chaufførerne. 

"3F stod ude foran døren og demonstrerede, og det ville have været det letteste i verden for os at lade dem kæmpe vores kamp. Men vi ville finde en løsning sammen med virksomheden," forklarer Roshan Ahmadzai.

Ifølge Roshan Ahmadzai blev chaufførerne lovet, at der ville blive fundet en løsning på problemerne med deres arbejdsvilkår, herunder retten til sygdom og ferie, når Intervare-ledelsen vendte tilbage fra ferie. 

Da Roshan Ahmadzai i starten af august blev kaldt ind på sin chefs kontor, var det da også det, han troede, at han skulle drøfte. 

"Men jeg fik at vide, at de fyrede mig, fordi jeg larmede for meget. Jeg vidste ikke, hvad det betød. Men jeg brokkede mig nok for meget på mine egne, og de andres vegne," siger Roshan Ahmadzai. 

Han skulle oprindeligt have kørt for Intervare indtil slutningen af september. Virksomheden har dog fritstillet ham allerede fra 1. september, og givet ham en kompensation for de vagter, han skulle have haft. 

"Jeg opfatter det lidt som om, at de forsøger at købe mig til tavshed. Men jeg vil ikke tie stille," siger Roshan Ahmadzai. 

"Der er blevet talt og skrevet rigtig meget om os chauffører, og nu er det på tide, at folk hører vores version. Vi er ikke ofre, men vi er trætte af at blive udnyttet, og vi er skuffede over den måde, som Intervare har behandlet os på," fortæller han.  

Intervare A/S skriver i et mailsvar til Altinget, at "aldrig kommenterer på konkrete samarbejdsaftaler eller årsagen til at disse ophører."

Derudover skriver Intervare følgende:

”Der pågår pt et arbejde med at opdatere samarbejdsaftalerne med transportvirksomhederne, der samarbejder med Intervare. Vi forventer at dette arbejde vil være færdigt i oktober.”

Hele Intervares svar kan læses i faktaboksen længere oppe i artiklen. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00