Københavns Kommune giver Nemlig.com-ejer dagbøder og endelig deadline

Politikernes på Københavns Rådhus har endegyldigt besluttet at tildele det omstridte leveringsfirma Intervare bøder, indtil virksomheden betaler manglende løn tilbage til chauffører. Beslutningen er blevet udskudt i flere uger efter politiske uenigheder om kommunens metoder. 

Roshan Ahmaizad er tidligere chauffør hos Intervare, og har overfor Altinget kritiseret løn og arbejdsvilkår hos sin gamle arbejdsgiver. Nu har politikerne på Københavns Rådhus besluttet at tildele Intervare en bod, indtil virksomheden har betalt manglende løn tilbage til Roshan Ahmaizad og hans tidligere kolleger. 
Roshan Ahmaizad er tidligere chauffør hos Intervare, og har overfor Altinget kritiseret løn og arbejdsvilkår hos sin gamle arbejdsgiver. Nu har politikerne på Københavns Rådhus besluttet at tildele Intervare en bod, indtil virksomheden har betalt manglende løn tilbage til Roshan Ahmaizad og hans tidligere kolleger. Foto: Arthur Cammelbeeck/Altinget
Søren Dahl

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har torsdag aften givet leveringsfirmaet Intervare en allersidste chance for at leve op til de krav om løn- og ansættelsesvilkår, som kommunen sætter for virksomhedens chauffører. 

Det står klart efter et møde i Københavns Borgerrepræsentation, hvor Intervares fremtid som kommunal leverandør var på dagsordenen. 

På mødet besluttede et flertal i borgerrepræsentationen at tildele Intervare en bod, der kan løbe op i flere milioner kroner.

Boden løber, indtil Intervare kan dokumentere, at virksomheden har efterbetalt i alt 280.000 kroner i manglende løn til i alt seks chauffører og to afløsere. 

I første omgang vil kommunen for opkræve dagbøder på sammenlagt 7.200 per arbejdsdag, indtil Intervare dokumenterer efterbetalingen af de otte chauffører, sender løndokumentation for hele kontraktperioden. 

Samtidig skal Intervare dokumentere, at de fremover ændrer deres ansættelsesmodel, så chaufførerne bliver ansat i større transportvirksomheder i stedet for at være tilknyttet som selvstændige vognmænd. 

For det andet vil udvalget tilbageholde det månedlige vederlag til Intervare på cirka 400.000 kroner op til et samlet tilbagehold på 3,2 millioner kroner.

Beløbet skal sikre den samlede estimerede efterbetaling til chaufførerne. 

Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) kalder Borgerrepræsentationens beslutning for et "klart signal til Intervare om at få styr på egen butik". 

"Vi har ikke i mine 12 år på Københavns Kommune været nødt til at skride med ind så hårde sanktioner overfor en kommunal leverandør, og det fortæller utroligt meget om, hvordan Intervare har ageret i den her sag, tilføjer borgmesteren. 

"For SF er det helt afgørende at slå fast, at vi ikke accepterer social dumping. Vi vil ikke være med til, at ansatte i virksomheder, der leverer til kommunen bliver underbetalt og behandlet dårligt," tilføjer borgmesteren. 

Konservative ville have "second opinion"

Københavns Kommunes Sundheds- og Omsorgsudvalg havde allerede tilbage i september vedtaget at tildele Intervare en bod.

Beslutningen var dog i sidste ende afhængig af et flertal i Socialudvalget. 

Her valgte de tre medlemmer Line Ervolder (K), socialborgmester Mia Nyegaard (R) og løsgænger Kåre Traberg Smidt at bremse beslutningen om at opkræve dagbøder og tilbageholde betaling til Intervare A/S.

Dermed stod det klart, at beslutningen om en mulig bod til Intervare skulle afgøres ved en afstemning i Borgerrepræsentationen. 

Laura Rosenvinge, medlem af Socialudvalget for Socialdemokratiet, kritiserer de tre for "unødigt at forsinke" beslutningen om Intervares fremtid. 

"Det er påfaldende, at et parti som Radikale, der tilsyneladende går højt op i arbejdsvilkår og socialt ansvar, ikke er mere ivrige efter at sikre det for de chauffører, der leverer varer for kommunen,", siger Laura Rosenvinge til Altinget.

Den Radikale socialborgmester Mia Nygaard tager dog kritikken med sindsro. Hun mener omvendt, at sagen om Intervare har været præget af "unødigt hastværk". 

"Det kan ikke passe, at jeg som borgmester både skal agere jury, dommer og bødel overfor en virksomhed, som kommunen har samarbejdet med i over 20 år. Eller at det skal være op til kommunen at afgøre, om en chauffør er ansat eller selvstændig. Det må være en opgave for domstolene," siger Mia Nygaard. 

"Det virker til, at man fra kommunens side har haft utroligt travlt med at skrue op for konflikten med Intervare i stedet for at søge en mindelig løsning. Det undrer jeg mig personligt over," siger Mia Nygaard. 

Hun understreger dog, at hun ikke er uenig i beslutningen om at tildele Intervare en bod for underbetaling af de chauffør-afløsere, der har leveret varer for kommunen. 

"Selvfølgelig skal der være ordentlige forhold for dem, der leverer til kommunens borgere. Men jeg har også et ansvar for at sikre, at de udsatte borgere i Københavns Kommune ikke står uden mad og varer, fordi kommunen træffer en forhastet beslutning, siger Mia Nygaard. 

Med aftenens beslutning er det altså endegyldigt vedtaget, at Intervare kan se frem til en bod fra Københavns Kommune, indtil de efterlever kommunens krav. 

Altinget har forsøgt at få en kommentar fra Intervare til Borgerrepræsentationens beslutning. Intervares kommercielle direktør, Mikkel Pilemand, skriver følgende i et mailsvar til Altinget:

"Sagen har principiel betydning for både Intervare og en række andre private leverandører til det kommunale Danmark. Derfor vil vi afvente, at vi får udlagt beslutningen i Borgerrepræsentationen i dag i en formel og juridisk gældende version fra Københavns Kommune, inden vi forholder os til afgørelsen,” skriver Mikkel Pilemand.

Opdateret 21:38 med kommentar fra Socialborgmester Mia Nygaard og Laura Rosenvinge, medlem af borgerrepræsentationen for Socialdemokratiet. 

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Laura Rosenvinge

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune, politisk ordfører og socialordfører, Socialdemokratiet i København, politisk konsulent, DUF
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2020)

0:000:00