Nemlig.com-firma svarer igen på anklager fra Københavns Kommune: “En vildfarelse”

Flere borgmestre er klar til at ophæve kontrakt med Intervare A/S efter ny rapport, der afdækker underbetaling og kritisable arbejdshold for virksomhedens chauffører. Direktør afviser alle anklager, men vil ikke stille op til interview.

Intervare A/S, der ejer Nemlig.com, har i længere tid været i karambolage med Københavns Kommune om løn- og arbejdsforhold for virksomhedens chauffører. 
Intervare A/S, der ejer Nemlig.com, har i længere tid været i karambolage med Københavns Kommune om løn- og arbejdsforhold for virksomhedens chauffører. Foto: Nemlig.com
Søren Dahl

Det er “i strid med de faktiske forhold”, når Københavns Kommune anklager leveringsfirmaet Intervare A/S for at bryde kommunens arbejdsklausul ved at underbetale chauffører og tilbyde dem kritisable arbejdsvilkår. 

Det mener Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Intervare A/S, der i en pressemeddelelse afviser konklusionerne i en ny rapport fra kommunens indsatsteam mod social dumping. 

- Det er uhørt, at København Kommune skriver, at chaufførerne er blevet snydt for løn, ferie og ret til fravær under sygdom, skriver direktøren. 

Ifølge rapporten fra kommunens indsatsteam er seks chauffører og to afløsere blevet underbetalt for over 280.000 kroner i en periode på tre måneder. 

Derudover er de ansatte ifølge rapporten blevet nægtet ferie og har risikeret bøder, hvis de meldte sig syge. 

Rapporten har fået overborgmester Lars Weiss (S) til at varsle “sidste udkald” for Intervare, der har fået en frist frem til den 3. september til at få orden i sagerne. 

Ellers er Københavns Kommune i sidste ende klar til at rive kontrakten med Intervare over, slår overborgmesteren fast. 

Kommuner uenige om ansættelsesforhold

Altinget har siden fredag forsøgt at få et interview med kommerciel direktør Mikkel Pilemand om konklusionerne i rapporten fra Københavns Kommune.

Dette har dog været ikke muligt. I et mailsvar afviser direktøren, at chauffører risikerer modregning af løn eller bøder, hvis de melder sig syge.  

Mikkel Pilemand vil dog hverken be- eller afkræfte, om virksomheden har underbetalt de chauffører, der leverer dagligvarer til borgere i Københavns Kommune.

Direktøren afviser dog, at Intervare har brudt Københavns Kommunes arbejdsklausul. 

Ifølge Københavns Kommunes statusrapport er otte Intervare-chauffører blevet underbetalt med i alt 285.000 kroner i en periode på tre måneder. Et beløb, som ifølge kommunen ikke er blevet betalt til chaufførerne endnu. 

Er det korrekt, at i endnu ikke har betalt chaufførerne det skyldige beløb, og i så fald hvorfor? 

“Intervare A/S anvender selvstændige transportvirksomheder til distribution af de dagligvarer, som vi pakker til borgerne. Disse transportvirksomheder er efter både vores og såvel andre kommuners opfattelse ikke en del af arbejdsklausulen, idet de tydeligvis er selvstændige erhvervsdrivende”, skriver Mikkel Pilegaard i mailsvaret. 

Ifølge direktøren får chaufføren en betaling, der er “højere, end hvis de havde været ansat og aflønnet efter overenskomst.”

Mikkel Pilegaard henviser desuden til, at en lignende undersøgelse af arbejdsforhold for Intervare-chauffører i Frederiksberg Kommune har konkluderet, at en enkelt chauffør ikke var omfattet af kommunens arbejdsklausul, da denne var at betragte som selvstændig erhvervsdrivende. 

Rapporten fra Frederiksberg er lavet af det private revisionsfirma BDO. 

I Københavns Kommune er det som tidligere nævnt kommunens egen kontrolenhed, der har udført undersøgelsen. 

Her accepterer man ikke Intervares argument om, at chaufførerne er undtaget fra arbejdsklausulen, fordi de ikke er ansat hos virksomheden i traditionel forstand. 

Ifølge indsatsteamet er spørgsmålet om, hvorvidt Intervare-chaufførerne er dækket af arbejdsklausulen principielt, da andre virksomheder ellers vil kunne bruge samme model som Intervare A/S til at undgå at lønne ansatte i henhold til kommunens regler.

“Der er gået politik i den her sag” 

Ifølge den nye rapport fra Københavns Kommunes indsatsteam, er den kritisable behandling af Intervares chauffører også er foregået efter, at Københavns Kommune er gået ind i sagen. 

Blandt andet har Intervare A/S har fyret en chauffør-talsmand uden varsel, ligesom andre er blevet nægtet at holde barsel.

Ifølge direktør Mikkel Pilemand har chaufføren dog aldrig valgt en fælles talsmand. Derudover afviser han at kommentere på episoden. 

Mikkel Pilemand mener dog, at Københavns Kommunes behandling af Intervare A/S i højere grad er baseret på politisk modvilje end fakta. 

“Vi oplever, at Københavns Kommune udsender pressemeddelelser i denne sag med forkerte konklusioner, som vi end ikke får mulighed for at kommentere på, inden de bliver sendt ud, skriver Mikkel Pilemand.

"Det er vores opfattelse, at der desværre er gået politik i denne sag", tilføjer direktøren.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lars Weiss

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune
økonom (Københavns Uni.), kommunikation (Journalisthøjskolen i Århus)









0:000:00